تاکید کارشناسان برتغییر تمرکز برشمارش کالری برای سلامت قلب

26 اوت 2015- کارشناسان می گویند زمان آن فرا رسیده است که برای کاهش سریع بیماریهای قلبی عروقی و مرگ به دلیل این بیماریها ومهار موج روبه رشد چاقی به جای شمارش کالری مواد غذایی شروع به ترویج بررسی ارزش مواد غذایی کنیم.

محققان معتقدند  با ایجاد تغییرات ساده ی تغذیه ای می توانیم  سرعت سلامت  را در سطح  جمعیتی،  بهبود  بخشیم، برای مثال افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا3 (موجود درماهی های پرچرب)، روغن زیتون ومصرف آجیل ها در طول چندین ماه، همگی مرتبط با کاهش مرگ ومیر به دلیل همه ی عوامل و بیماریهای قلبی عروقی مرتبط است. نتایج این تحقیق درمجله ی آنلاین Open Heartمنتشر شده است.

اما متخصصان بالینی برای مدتهای مدید است که نتوانسته اند از تمرکز بیش از حد بروی محتوای کالری  مواد غذایی به دلیل صنایع غذایی و بازار تجاری محصولات کاهش وزن دست بردارند، درحالیکه  شواهد  موجود، اهمیت محتوا و کیفیت غذا را با کاهش مرگ و میر و سلامت قلبی عروقی بوضوح نشان می دهد.

مصرف روزانه ی یک نوشابه ی قندی (150 کالری) با افزایش چشمگیر خطر ابتلا به دیابت همراه  است درحالیکه مصرف روزانه ی یک مشت آجیل (30 گرم گردو یا 15 گرم بادام و یا 15 گرم فندق) یا مصرف 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر (حدود 500 کالری) با کاهش چشمگیر خطر بیماری قلبی و سکته ی مغزی مرتبط است.

برآورده شده است  که مصرف دو وعده آجیل  درهفته  می تواند از مرگ  90 هزار نفر به دلیل بیماریهای  قلبی عروقی در آمریکا جلوگیری کند.

در کارآزمایی "اقدامی برای دیابت" مشخص گردید که یک رژیم کم کالری همراه با افزایش فعالیت  فیزیکی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 هیچ تأثیری درکاهش خطر مرگ به دلیل عوامل قلبی عروقی  ندارد، اگرچه کاهش وزن این افراد درطی دوره ی  پیگیری( 13.5 سال) چشمگیر بوده است.

محققان تاکید می کنند که باید  تمرکز بروی الگوی مصرف کالری را تغییر داد و بروی الگویی تمرکز نمود که به کیفیت غذاها بیش از مقدارآنها اهمیت می دهد، به این ترتیب می توان در آینده  به کاهش سریع چاقی و بیماریهای مرتبط با آن و خطر بیماریهای قلبی عروقی کمک کرد.

 پزشکان مراقبتهای اولیه و ثانویه در برابر تک تک  بیماران خود و جمعیت منطقه ی خود مسئول هستند  نویسندگان  مقاله  می گویند : شکست  جمعی ما در اقدام درباره ی این مورد،  گزینه ای است که ما امکان ادامه ی آن را نداریم زیرا این روش ما را با این میزان تلفات انسانی و اقتصادی مواجه کرده است.

چاقی سالانه، 5 میلیارد پوند برای سازمانهای بهداشتی انگلیسی هزینه  در بردارد  در حالیکه  هزینه های مرتبط با دیابت نوع 2، این رقم را به  20 میلیارد  پوند افزایش  می دهد و پیش بینی می شود  در  طی 20 سال آینده  این ارقام  دو برابر شوند.

به طور مشابه هزینه های دیابت  تنها درآمریکا  درطی 5 سال گذشته، 40 درصد افزایش یافته است که به مبلغ 245میلیارد  دلار در سال 2012 افزوده شده است.

 شواهد نشان می دهد  تغذیه ی ضعیف بیش از نداشتن فعالیت فیزیکی ،کشیدن سیگار و استفاده از الکل درکنار هم، موجب مرگ و بروز بیماری شده است.

محققان می گویند درخواست وضع مالیات  برمصرف نوشابه های قندی، اختصاص سوبسید به میوه جات، سبزیجات و آجیل و کنترلهای سختگیرانه تر بر بازاریابی  تنقلات و غذاهای بی ارزش سیاست های بسیار مناسبی بوده اند. اعمال این سیاست های گسترده  می تواند موجب کاهش سریع بیماریها و پذیرش بیماران در بیمارستانها شود که گاهی این تأثیرات را در زمان انتخابات سیاستمداران مشاهده کرده ایم.

محققان می گویند: زمان آن رسیده است که از شمارش کالری دست برداشته و بجای آن تغذیه ای با کیفیت  را ترویج دهیم این روش می تواند بسرعت مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد.

شواهد در واقع  از این مانترا که "غذا قدرتمندترین  دارو  یا کندترین نوع  سم  است" حمایت  می کند.  محققان به افراد تغییر شیوه ی زندگی  و نوعی از رژیم مدیترانه ای غنی از چربیهای مفید را برای شروع توصیه می کنند.

منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150826204214.htm

Open Heart, 2015 DOI: 10.1136/openhrt-2015-000273